M E M B E
N T U K D A N M E M B U A T
B I N A A
N
Tahun
|
:
|
1
|
Bidang
|
:
|
Membentuk dan Membuat
Binaan
|
Aktiviti
|
:
|
Model
|
Tema
|
:
|
Alam Benda
|
Tajuk
|
:
|
Kenderaan
|
Masa
|
:
|
60 minit
|
Media
|
:
|
Alat : gunting
Bahan : kertas warna, gam,
kotak, magic pen,
dan pensel
|
Bahan bantu Mengajar
|
:
|
Contoh model yang sedia
ada dan video cara membuat model
|
EMK
|
:
|
Elemen Kreativiti dan
Inovatif
TMK
|
STANDARD KANDUNGAN
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan :
rupa, bentuk, warna, dan imbangan) yang terdapat pada objek buatan manusia dan
karya seni dalam penghasilan model.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media
dan teknik dalam penghasilan model.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam
penghasilan model.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN
|
ILUSTRASI AKTIVITI
|
Persepsi Estetik
Guru menunjukkan beberapa contoh-contoh model
kenderaan seperti bas, van, dan lain-lain.
Guru menerangkan unsur bentuk dengan menekankan
ba-hawa bentuk boleh dijadikan model kenderaan.
Guru menyatakan ciri-ciri sebuah model kenderaan.
Aplikasi Seni
Guru memperkenalkan alat dan bahan yang diperlukan
untuk menghasilkan model kenderaan (bas).
Guru menayangkan video cara membuat model sebuah bas
menggunakan kotak dan kertas warna.
Ekspresi Kreatif
Murid menghasilkan model kenderaan (bas) dengan
bimbingan guru berdasarkan langkah-langkah berikut.
Langkah 1
Meratakan gam dan membalut kotak berbentuk kuboid
menggunakan kertas warna yang pertama.
Langkah 2
Melakarkan tingkap dan pintu bas menggunakan pensel
pada kertas warna yang kedua.
Menindih lakaran menggunakan magic pen.
Menggunting dan menampal pada badan bas.
Langkah 3
Membuat tayar menggunakan kotak terpakai.
Menekap bulatan tayar menggunakan duit syiling,
tudung botol, dan lain-lain.
Menggunting tekapan, mewarna, dan menampal tayar
pada badan bas.
|
|
|
|
||||
Langkah 4
Membuat kemasan secara kreatif dengan menambah
aksesori pada badan bas seperti cermin, lampu, dan lain-lain.
Apresiasi Seni
Murid menceritakan pengalaman masing-masing semasa
penghasilan model bas.
Murid menerangkan fungsi model yang dihasilkan.
Guru membuat rumusan tentang hasil yang telah
dibuat.
|
|
M E G E N A L
K R A F
T R A D I
S I O N A L
Tahun
|
:
|
1
|
Bidang
|
:
|
Mengenal Kraf Tradisional
|
Aktiviti
|
:
|
Anyaman
|
Tema
|
:
|
Alam Semula Jadi
|
Tajuk
|
:
|
Anyaman Kelarai
|
Masa
|
:
|
60 minit
|
Masa
|
:
|
Alat : gunting
Bahan : dua helai kertas
A4 berlainan warna dan gam
|
Bahan Bantu Mengajar
|
:
|
gambar, contoh anyaman
yang telah dihasilkan dan CD lagu
|
EMK
|
:
|
Elemen Kreativiti dan
Inovatif
TMK
|
STANDARD KANDUNGAN
1.
Persepsi dan pemahaman bahasa seni visual (unsur seni dan prinsip rekaan :
garisan, rupa, jalinan, warna, kontra, dan imbangan) yang terdapat pada objek
buatan manusia dan karya seni dalam penghasilan anyaman kelarai.
2.
Aplikasi pengetahuan dan kefahaman bahasa seni visual menerusi penentuan media
dan teknik dalam penghasilan anyaman.
3.
Penzahiran idea melalui pelbagai sumber, kajian, dan teknologi dalam penghasilan
anyaman.
4. Apresiasi terhadap karya
sendiri dan rakan berpandukan bahasa seni visual, sejarah seni, dan budaya.
STANDARD PEMBELAJARAN
|
ILUSTRASI AKTIVITI
|
Persepsi Estetik
Nyanyian lagu ”Kalau Rasa
Gembira” dengan iringan muzik
Kalau rasa gembira, tepuk
tangan 2x
Kalau rasa gembira, hentak
kaki 2x
Kalau rasa gembira, petik
jari 2x
Kalau rasa gembira, kata
hooray 2x
Kalau rasa gembira beginilah
caranya
Kalau rasa gembira buat
semua.
Aplikasi Seni
Menunjukkan contoh kelarai mata bilis.
Bersoal jawab tentang:
Unsur Seni – garisan, rupa,
jalinan, warna.
Prinsip Rekaan – ritma dan pergerakan.
Mengenal media atau bahan gantian.
Menunjuk cara menyediakan anyaman kelarai mata bilis
bagi mendapatkan idea perancangan proses kerja.
Ekspresi Kreatif
Murid membuat langkah berikut dengan bimbingan guru
Langkah 1
Memilih media atau bahan gantian.
Menyediakan tapak anyaman dan jaluran kertas secara
lipatan dan guntingan.
Langkah 2
Membuat anyaman kelarai mata bilis seperti yang
telah ditunjukkan.
Langkah 3
Membuat kemasan pada hasil kerja.
|
|
No comments:
Post a Comment